Perjantain viimeinen työpaja keräsi innokkaan porukan tutustumaan aiheeseen, Virtuaaliset oppimisympäristöt vaativan erityisen tuen opiskelijoille ammatillisessa koulutuksessa. Alkuun esittelin Kiipulan ammattiopiston tarjoamaa vaativan erityisen tuen mahdollisuuksia saada yksilöllistä tukea ja ohjausta opintoihin, päivittäiseen arkielämään ja työllistymiseen.

Vaativan erityisen tuen ammatillinen koulutus perustuu vahvasti tekemällä oppimisen (learning by doing) ajatukselle. Työllistyminen ja omien vahvuuksien löytäminen on tärkeää opiskelijoiden urasuunnitelman luomisessa. Unelmamme on yhdenvertainen ja esteetön yhteiskunta, jossa on työtä, osallisuutta ja hyvinvointia kaikille.

Meillä jokaisella on täsmätyökykyä! “Kenestäkään meistä ei ole kaikkiin töihin, mutta kaikista on johonkin työhön.” Kiteytys löytyy Kari-Pekka Martimon, Vates-säätiön webinaarista. Webinaari löytyy tästä linkistä ja sivu avautuu uuteen ikkunaan.

Hästäg-merkin takana seisoo opiskelijoita. Osalla on työvaatteita päällään.

Ammatillisessa opetuksessa digimahdollisuuksia hyödynnetään monin tavoin. Sulautuva opetus ja oppiminen (blended learning) yhdistää verkkomateriaaleja ja -ohjausta face-to-face-opetukseen. Hybridipedagogiikassa opetusta tarjotaan läsnä oleville ja etäyhteyksien päässä oleville. Tarvetta on kehittää uudenlaisia virtuaalisia oppimisympäristöjä, joissa edelleen viedään eteenpäin kaikille soveltuvaa ja saavutettavaa hybridi- ja digipedagogiikkaa.

Ufo-hankkeessa yhtenä tavoitteena on opiskelijoiden työllistymisen parantaminen. Virtuaalisten oppimisympäristöjen kautta voidaan vahvistaa opiskelijoiden työelämävalmiuksia. Oppiminen tapahtuu aidoissa työympäristöissä tai oppilaitoksien omissa vahvan tuen oppimisympäristöissä. Tämä on tärkeää huomioida myös virtuaalisesti toteutetuissa materiaalissa.

Opiskelijoiden palautteissa 360-kuvatut materiaalit koetaan aitoina ja todentuntuisina.

Virtuaalisissa ympäristöissä opiskelijat jaksavat keskittyä tehtäviin paremmin.

Oikeat työympäristöt motivoivat heitä opiskelussa.

UFO-hankkeessa on toteutettu kolme erilaista virtuaalista oppimisympäristöä

Valmista lounas! Suunnitelmallisuus keittiötyössä

Tomaattihuoneen valmistelu viljelyyn ja tomaatin istutus

Matin työpäivä myymälässä

Ympäristöjen suunnittelussa ja toteutuksessa on pyritty huomioimaan selkeäkielisyys, aidot työelämätilanteet, selkeä navigointi, tehtävien rakenne, pelillisyys, lyhyet videot, tekstit puheeksi, turvallinen tutustuminen uusiin tilanteisiin, saavutettavuus, tekstitys ja välitön palautteen antaminen.

Mitä kehittämistarpeita on tullut esiin?

Uuden tekniikan käyttö vaatii ohjausta laitteiden käyttöön, koulutusta materiaalien tuottamiseen. Digitaalisissa ympäristöissä toimiminen vaatii aina toimivat verkkoyhteydet ja yhteensopivat laitteet. Näiden haasteiden kanssa työskentelemme ja testaamme eri laitteita.

Ensimmäiset koulutukset organisaatioissa, Kiipulan ammattiopistossa ja Ammattiopisto Livessä, on aloitettu. Kevään aikana selvitämme koulutuksiin osallistuvilta kehittämisajatuksia koulutusmateriaalin ja -sisällön suhteen. Hankkeen sivuille lisätään koulutusmateriaaleja, joiden avulla eri laitteiden käyttö on helpompaa ottaa haltuun, kehittää opetusta ja omaa työskentelyä.

Virtuaalisia oppimisympäristöjä on pilotoitu eri käyttäjillä.

Pilotoinnin vastauksia: mistä pidit eniten?

Opiskelijat:

  • pidin kuinka helppo oli seurata ohjeita ja tehdä tehtäviä
  • oppimisen rennosta olosta 
  • vaihtelua luokassa istumiseen.
  • siitä pidin eniten että sai tehdä tehtäviä
  • tehtävä virtualisena on mahtava idea ja sitä voisi hyödyntää muillakin aloilla
  • pysty keskittymään hyvin
  • mahdollisuudesta opiskella tomaatin kasvatusta silloin kun ei itse koulun järjestyksen tai ajan takia pääse
  • sai valita itse aineet millä teki ruuan kaikkien valintojen keskeltä. Tuntui kuin olisi oikeasti pitänyt miettiä mitä tarvitsee eikä vain missä järjestyksessä.

Henkilökunta:

  • todentuntuinen kokemus 
  • kuvattu aidossa ympäristössä. 
  • uskottavia tilanteita ja hyvä että saa harjoitella monta kertaa.  
  • selkeä kieli ja ohjeet.  
  • voi edetä omaan tahtiin ja mahdollistaa omien virheiden huomioimisen.  
  • vr-lasien kautta kokemuksesta tulee todellisempi. 
  • pidin siitä, että sain olla tilanteissa mukana. Videot olivat hyviä ja tarpeeksi lyhyitä. Tehtävät olivat selkeitä.
  • aivan uusi kokemus! Mahtava laite (vr lasit) avaa mahdollisuuksia vaikka mihin.
  • mukaansatempaavuus. Erilaiset mahdollisuudet rajattomat. 
  • ruuhkaisesta tilanteesta kassalla, siinä oli menoa ja meininkiä! 

Miten opot voisivat hyödyntää virtuaalisia materiaaleja omassa työskentelyssään?

Voisiko tuleville opiskelijoille tarjota tutustumista ja kokonaisvaltaisia elämyksiä? Oppilaitoksen tiloihin, tutkintoihin ja työpaikkoihin tutustuminen virtuaalisesti? Uudet tilanteet, tutustumiskohteet tai reitit saattavat jännittää. Olisiko mahdollista kuvata kohteita ja harjoitella asioita opiskelijoiden kanssa etukäteen virtuaalisissa ympäristöissä? Käytössä voisi olla mobiililaite, tietokone tai VR-lasit. VR-lasien kautta kokemus on immersiivisempi, käyttäjä saa kokemuksellisen, moniaistillisen ja uppouttavan oppimiskokemuksen. Mieti miten sinä voisit hyödyntää 360-kameran ja VR-lasien käyttömahdollisuuksia!

Jos et vielä ole kokeillut virtuaalisia oppimisympäristöjä, niin ota oppia työpajojen ennakkoluulottomista opoista. Lasit päähän ja menoksi! Oli hienoa nähdä innostuneita opoja ensimmäistä kertaa VR-lasien testaajina!

Taru Koivisto

Laita loppuseminaaripäivä 4.5.23 ylös.
Tule kuulolle Teamsiin tai paikan päälle Janakkalaan.
Lisätietoja tulee myöhemmin!

Kolme henkilöä testaa VR-laseja.