Keväinen Aulanko heräili tänään mielenkiintoiseen kaksipäiväiseen tapahtumaan, kun digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa starttasi käyntiin.
Virtuaaliset oppimisympäristöt vaativan erityisen tuen opiskelijoille ammatillisessa koulutuksessa -esitys oli paalupaikalla heti hienon avajaistilaisuuden jälkeen. Jos olet Twitterissä, niin käy tutustumassa #itk2023 postauksiin. Nostoja löytyy monipuolisesti eri kävijöiden twiiteistä.
UFO-hankkeen tuloksista olivat kertomassa Minna Kiili Liveltä ja Taru Koivisto Kiipulasta. Mukana ja kuvaajina olivat myös Erno Miettinen Liveltä ja Juho Aholaakko Kiipulasta.
Lähtökohtana kerroimme tavoitteista, taustasta ja kehittäjätiimeistä. Tässä vaiheessa hanketta on kiinnostavinta päästä kuulemaan tuloksista.
Hankkeessa on tuotettu kolme virtuaalista oppimisympäristöä ja ne ovat vapaasti käytettävissä hankkeen etusivulla.
Ympäristöissä lähtökohtana ovat olleet aidot työelämätilanteet:
Uskottavia tilanteita, todellinen ympäristö.
Pystyy harjoittelemaan ja näkemään todellisia tilanteita etänä.
VR-lasien kautta kokemuksesta tulee todellisempi.
Turvallinen tutustuminen uusiin tilanteisiin.
Madaltaa kynnystä siirtyä työelämään.
Näitä ympäristöjä olemme käyneet esittelemässä ja pilotoimassa monissa erilaisissa yrityksissä. Vierailuista on kirjoitettu hankesivuilla aiempiin postauksiin.
Esityksessä haastettiin yleisö mukaan
Kysymys: Käytätkö VR-ympäristöjä opetuksessa?
Vastaukset olivat aika tasaiset.
Oletko testannut UFO-hankkeen VR-ympäristöjä?
Vastaus: vain muutama oli käyttänyt.
Osaatko tuottaa selkeäkielistä tekstiä?
Vastaus: suuri osa vastaajista koki osaavansa.
Käyttökokemuksia virtuaalisista oppimisympäristöistä kootaan kevään ajan ja tällä hetkellä saaduissa tuloksissa on tullut esiin mm.:
Virtuaalinen oppimisympäristö
+360-videot aitoja ja todentuntuisia
+oikeat työympäristöt motivoivat
+mielekästä oppimista
+keskittyminen, syvempi oppiminen
+pelillisyys +/-
+saavutettavuus (mm. audio, fontti, värit)
+selkeä kieli
+välitön palaute peukku/sanallinen/kuva/video
–harjoitusten jälkeen pedagoginen purku/ohjauskeskustelu
–analytiikan hyödyntäminen
VR-lasit
+innostivat
+auttoivat keskittymisessä
+uusi kokemus
-eri lasien sopivuus, yksilöllinen
Pohdintaa virtuaalisesta valkotaulusta
osallistaminen, vuorovaikutus
opiskelijoiden aktivointi
laitteiden yhdistäminen näyttöön
kynän toiminta
opetussovellukset
valkotaulu
tallennus, tulostus/jakaminen
monipuolisten opetusmenetelmien hyödyntäminen
lisäkameran arvo
kahden taulun yhteiskäyttö
Esityksen jälkeen saimme vielä vastailla kysymyksiin. Materiaalit kiinnostivat ja yhteystietoja vaihdettiin lisätietoja varten. Tämä on loistava tapahtuma verkostoitumisen ja yhteisen aiheen äärellä keskusteluihin.
Tästä jatketaan toiseen ITK-päivään ja kohti loppuseminaaria!