Tervetuloa kuuntelemaan Kiipulan ammattiopiston podcstia. Olemme ammatillisen erityisopetuksen järjestäjä. Kiipula, rohkeasti erilainen.
Kirsi Ek: Tervetuloa neljännen Osuvat Taidot –hankkeen podcastin pariin. Osuvat taidot hankkeessa kehitetään digitaitojen osaamismerkkejä valtakunnallisesti aikuisille, joilla on heikot perustaidot. Minä olen Kirsi Ek ja minun kanssa on täällä jälleen juttelemassa Taru Koivisto. Tervetuloa.
Taru Koivisto: Kiitos Kirsi. Mukavaa olla täällä.
Kirsi: Keväällähän me tavattiin viimeksi ja keskusteltiin Osuvat taidot -hankkeessa kehitteillä olevien osaamismerkkien sisällöistä.
Taru: Tosiaan, viimeksi me puhuttiin koko kymmenen merkin ja viiden metamerkin kokonaisuudesta ja niiden tosi monipuolisista sisällöistä. Mikäs aihe meillä tänään on?
Kirsi: Tänään olisi tarkoitus keskustella Osuvat taidot -hankkeessa kehitteillä olevasta kurssimateriaalista. Aloitetaan vaikka siitä, että mikä tämä kurssi oikein on?
Taru: Hankkeessa on luotu kurssimateriaalia tähän Toiminta digitaalisessa ympäristössä, TDY-kurssille. Tämä kurssimateriaali etenee yksinkertaisemmasta haasteellisempaan, tyydyttävän tasosta noustaan kiitettävän tasoisiin tehtäviin.
Kirsi: Minkä tyyppisiä tehtäviä kurssimateriaalista löytyy? Kerro vähän esimerkkejä.
Taru: Ensimmäisen tason materiaaleissa keskitytään ihan perusasioihin. Tehtävissä opiskellaan laitteiden käyttöä, harjoitellaan ihan johtojen liittämistä ja eri lisälaitteiden yhdistämistä tietokoneeseen. Lisäksi pohditaan millaisiin työ- ja opiskelutehtäviin eri laitteet soveltuvat parhaiten. Hankkeessa on tehty lyhyitä videoita ensimmäisten osaamismerkkien aihealueille, joten saavutettavuus on huomioitu kaikille käyttäjille sopivaksi.
Kirsi: Mä muuten näinkin niitä videoita, niitä on meidän kaikkien kiva katsoa ja ne on kyllä ihan huippuja oppimisen tukemisessa. Eikös ekalla tasolla ollut useampikin merkki?
Taru: Joo kyllä vain, niitä on neljä merkkiä.
Kirsi: Minkälaisia harjoituksia seuraavan merkin kurssimateriaalissa on?
Taru: Toisen merkin kurssimateriaalissa keskitytään sitten tiedonhakuun internetissä ja tekijänoikeuksiin. On aika yllättävää kuinka me kuvitellaan, että kaikki osaa hakea tietoa netistä. Totuus kuitenkin on, että edelleen pitää harjoitella luotettavan tiedon etsimistä ja löytää sellaiset oikeat hakukanavat.
Kirsi: Ai meinaatko, ettei pelkkä google-haku riitä?
Taru: Ei todellakaan. Onhan meillä olemassa muitakin hakukanavia, joita on hyvä opetella käyttämään. Tarvitsee osata käyttää myös esim. tiedonhakusuodatusta, jolla voi täsmentää omaa hakua ja löytää varmemmin oikeaa tietoa.
Kirsi: No mitenkäs harjoittelussa huomioidaan nämä tälläkin hetkellä päivänpolttavat tietosuoja-asiat?
Taru: Kurssilla opiskellaan monenlaisia tapoja suojata laitteita. Tässä kolmannen merkin materiaalissa käydään tarkastelemassa omien puhelimien ja tietokoneiden suojaamista ja säädetään niiden asetuksia tietoturvan näkökulmasta paremmiksi. Halutessaan voi ottaa käyttöön sormenjälki- ja kasvotunnistuksen sekä opetellaan luomaan vahvoja salasanoja tai salasanalauseita eri palveluihin.
Kirsi: Tietoturvan harjoittelu on tosi tärkeää. Onko kurssilla vielä muita harjoituksia tietoturvaan liittyen?
Taru: Joo, me harjoitellaan kyllä minkälaisissa verkoissa on turvallista toimia. Sitten puhutaan nettihuijauksista, jotka ovat, ikävä kyllä, tänä päivänä tosi yleisiä ja voi osua kenen kohdalle tahansa.
Kirsi: No harjoitellaanko kurssilla julkisissa palveluissa asiointia? Tarkoitan esim. Kelan, kirjaston tai verohallinnon sähköisiä palveluita.
Taru: Ensimmäisen tason viimeisen merkin kurssimateriaalissa harjoitellaan netikettiä, asiointeja eri palveluissa ja opiskellaan vahvaa tunnistautumista. Tässä materiaalissa käydään läpi mm. Suomi.fi -verkkopalvelua, josta löytyy tietoja eri elämäntilanteisiin ja monien viranomaisten kanssa toimimiseen. Samalla kurssilla harjoitellaan myös asiallisen sähköpostin kirjoittamista ja käyttöä.
Kirsi: Tässä taisikin olla ensimmäisen tason sisältö. Minkälaisia harjoituksia toisella tasolla on?
Taru: Täällä harjoitukset keskittyvät eri toimistosovellusten harjoitteluun eli otetaan haltuun tekstinkäsittelyn, taulukkolaskennan ja diaesityksen perusteita sekä harjoitellaan vielä kuvien liittämistä näihin sovelluksiin.
Kirsi: Tämä on juuri sitä perustaitoa mitä työelämässäkin nykyään tarvitaan, etenkin näinä päivinä kun Korona on ajanut niin monet etätyöhön. Harjoitellaanko kurssilla luotettavien ja aitojen lähteiden tunnistamista?
Taru: Kyllä, me harjoitellaan luotettavien sivustojen ja erilaisten valeuutisten ja kyberrikollisen toiminnan tunnistamista. Tehtävissä harjoitellaan miten voit tunnistaa onko uutinen tai verkkosivu luotettava ja onko sivun salaus kunnossa? Tai miksi virustorjuntaohjelmistoja kannattaa käyttää ja päivittää säännöllisesti.
Kirsi: Nämä toisen tason harjoitukset syventävät hyvin opiskelijoiden osaamista ensimmäisen tason jälkeen. Tasolla kolme puhutaan digitaalisesta minästä ja digitaalisesta jalanjäljestä. Millaisilla harjoituksilla näitä käsitellään kurssimateriaalissa?
Taru: Harjoituksissa opetellaan mitä tietoja netissä meistä kerätään ja mihin niitä käytetään, mitä linkkejä klikkaat, niin kaikista jää jälki. Harjoitellaan myös sitä miten voit itse hallita ja suojata omaa digitaalista identiteettiäsi tai miten voit rajoittaa mainoksien näkyvyyttä omissa some-kanavissa. Sitten mukana on vielä yksi aihe, jossa opiskellaan tunnistamaan yksityisyyden ja julkisuuden rajat somessa. Aika tärkeitä aiheita meille kaikille.
Kirsi: Todellakin. Muistanko oikein, että kolmannella tasolla harjoitellaan myös erilaisten digivälineiden käyttöä yhteistyössä?
Taru: Joo, tämähän on jo tullut tutuksi etäopiskelujenkin aikana. Pilvitallennuksen käyttöä on harjoiteltu monissa eri tehtävissä jo aiemmin, mutta tässä materiaalissa syvennetään vielä omaa osaamista. Esimerkiksi työnhaussa on tullut uudeksi tavaksi osoittaa omaa osaamistaan videon välityksellä. Tässä yhteydessä voidaan harjoitella videoiden editointia ja pilvitallennustilan käyttöä.
Kirsi: Kun on päässyt kurssilla ja harjoituksissa tänne saakka, niin digitaidot ovat kyllä ehtineet kehittyä jo valtavasti. Taitojen pitäisi nyt olla jo hyvällä tasolla. Meillä on edelleen kuitenkin kurssilla vielä tehtäviä parille tasolle. Mihin keskitytään tason neljä harjoituksissa?
Taru: Näissä keskitytään tunnistaan omaa digihyvinvointia. Pohditaan median käyttöä ja sen vaikutusta omaan ja läheisten hyvinvointiin. Samalla harjoitellaan omaa tasapainoista digiarkea niin työssä kuin vapaa-ajallakin.
Kirsi: Tämä on todella tärkeää, jotta voidaan välttää erilaisia digiriippuvuuksia ja opiskelijat osaavat tunnistaa median käytön vaikutuksen omaan elämäänsä. Kurssilla on vielä yksi eli viides taso. Minkälaisia asioita viimeisellä tasolla harjoitellaan?
Taru: Siellä opiskellaan tunnistamaan ja ratkaisemaan teknisiä haasteita digitaalisissa laitteissa ja ympäristössä mm. mitä pitää tietää, kun ostaa tietokonetta. Osaat keskustella tietokoneen ostotilanteessa teknisitä ominaisuuksista ja mitä vaatimuksia itse tarvitset laitteelta. Lisäksi opiskellaan yhteisöllisten sovellusten käyttöä eli miten voit käyttää yhdessä toisten kanssa samaa dokumenttia vaikka kokouksen aikana.
Kirsi: Kokonaisuudessaan vaikuttaa erittäin hyvältä ja monipuoliselta tämä Osuvat taidot -hankkeessa koottu Toiminta digitaalisessa ympäristössä -kurssimateriaali. Erityisesti on hienoa, että materiaali on koottu saavutettavaksi ja selkeäkieliseksi.
Kiitos Taru, kun olet ollut jälleen kertomassa Osuvat taidot hankkeen toiminnasta. Seuraavalla kerralla jutellaankin sitten pilottikoulutusten kokemuksista.
Taru: Kiitos, näin me tehdään.
Kiitos, että viihdyit kanssamme. Tervetuloa taas uudelleen.