Arviointi
Millaisia asioita opiskelijan arvioinnissa tulee huomioida?
Millaisia asioita opiskelijan arvioinnissa tulee huomioida?
Työpaikan rooli näyttöjen kannalta on merkittävä, sillä työelämän edustaja osallistuu aina näyttöjen suunnitteluun ja arviointiin.
Osaamisen arvioinnilla annetaan tietoa opiskelijan osaamisen sisällöstä ja tasosta. Osaamisen arviointi varmistaa, että todistuksen saavalla opiskelijalla on se osaaminen, jota tutkinnon perusteissa edellytetään.
Osaamisen arvioinnissa työelämän edustaja ja opettaja arvioivat, miten opiskelija hallitsee tutkinnon tai koulutuksen perusteiden mukaiset ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet. Arvioijina ovat työelämän edustaja ja opettaja yhdessä. Työelämän edustaja voi olla työnantaja, työntekijä tai itsenäinen ammatinharjoittaja.
Osaamisen arviointi onnistuu, kun
Koulutuksen järjestäjä huolehtii opettajien ja työelämää edustavien arvioijien perehdyttämisestä osaamisen arviointiin. Arvioijat on hyvä perehdyttää etukäteen kuhunkin yksittäiseen näyttöön yleisen perehdyttämisen lisäksi.
Kun toimit näytön arvioijana,
Muistele myös, mitä osiossa kaksi puhuttiin palautteen antamisesta.
Perustutkintokoulutuksessa, ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa ja valmentavassa koulutuksessa on erilaiset arviointiasteikot:
Jos erityistä tukea tarvitseva opiskelija ei tuesta huolimatta pysty saavuttamaan tutkinnon ammattitaitovaatimusten tai osaamistavoitteiden tyydyttävän 1-tason mukaista osaamista, voidaan osaamisen arviointia mukauttaa. Arviointia voidaan mukauttaa vain niiltä osin, kun se on opiskelijan valmiudet ja tavoitteet huomioon ottaen välttämätöntä.
Mukauttaminen on mahdollista ammatillisissa perustutkinnoissa. Osaamisen arvioinnin mukauttaminen edellyttää aina, että opiskelijalla on päätös erityisestä tuesta.
Jos joku ammattitaitovaatimus tai osaamistavoite on opiskelijalle kohtuuton eikä hän pysty sitä aiemman koulutustaustan, vamman tai sairauden vuoksi saavuttamaan, tulee tämän ammattitaitovaatimuksen tai osaamistavoitteen kohdalla tehdä hallinnollinen päätös tutkinnon perusteista poikkeamisesta. Tutkinnon osan sisällä voidaan poiketa ammattitaitovaatimuksista, mutta koko tutkinnon osasta ei voi poiketa.
Opiskelijalle annetaan mahdollisuus arvioida omaa osaamistaan, mutta itsearviointi ei kuitenkaan vaikuta osaamisen arviointiin ja annettavaan arvosanaan. Arvioinnin yhteydessä voit kannustaa opiskelijaa arvioimaan omaa oppimistaan ja kehittymistään.
Opiskelija pohtii perustellusti ja monipuolisesti omaa ammatillista osaamistaan. Hän vertaa osaamistaan ammattitaitovaatimuksiin ja nostaa onnistumiset ja kehittymisen kohteensa esiin.
Oman osaamisen arviointi on tärkeä taito myös työelämässä, jossa työntekijän on enenevässä määrin osattava itse arvioida omaa osaamistaan ja osaamisen kehittämistarpeita.
Osaamisen arvioinnin perusteella arvioijat antavat arvosanat osaamisen arviointiasteikon mukaisesti. Arvioijat tekevät yhdessä arviointipäätöksen, joka annetaan heti tiedoksi opiskelijalle. Opettaja ja työelämän edustaja kertovat yhdessä arvioinnin perustelut opiskelijalle.
Opiskelijalla on oikeus saada tietoonsa arviointipäätöksen perustelut. Hänellä on myös mahdollisuus pyytää arviointiin tarkistamista tai oikaisua 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun on saanut tiedon arvioinnista.
Opiskelijalle voidaan järjestää mahdollisuus näytön tai muun osaamisen osoittamisen uusintaan ja hyväksytyn arvosanan korottamiseen.
Tällöin opiskelijan kanssa arvioidaan etukäteen yhdessä
Kaikkien tutkintojen arviointikriteerit löytyvät ePerusteet.fi-palvelusta. Tutustu ePerusteisiin Lisämateriaalia-sivulla olevan linkin kautta.