Kuinka ohjaat ja tuet opiskelijaa?
Miten ympäristöä voi muokata opiskelijan oppimista tukevaksi?
Millaisia käytännönläheisiä asioita voi tehdä opiskelijan tukemiseksi?
Miten ympäristöä voi muokata opiskelijan oppimista tukevaksi?
Millaisia käytännönläheisiä asioita voi tehdä opiskelijan tukemiseksi?
Opiskelijoilla voi olla monenlaisia tuen tarpeita. Ohjaamisessakin on hyvä käyttää erilaisia keinoja ja menetelmiä. Parhaat keinot ohjata löytyvät opiskelijan kanssa keskustelemalla ja häneen tutustumalla.
Opiskelijaa kannattaa neuvoa käyttämään tarvittaessa erilaisia apuvälineitä. Niiden tarkoituksena on helpottaa työpaikalla liikkumista, työtekoa, lukemista, kirjoittamista, muistamista sekä tiedon käsittelyä, tallentamista ja siirtämistä. Tietokoneille ja mobiililaitteisiin ladattavat hyötysovellukset sekä älypuhelin ovat käteviä apuvälineitä työssä ja opiskelussa. Apuvälineiden käytöstä saat lisätietoja oppilaitoksen edustajilta.
Jokainen opiskelija on yksilö. Hänellä voi olla aikaisempaa työkokemusta ja muuta osaamista. Näiden lisäksi on hyvä huomioida opiskelijan HOKSin tavoitteet ja tuen tarpeet. Työpaikkaohjaajan on hyvä opettaa asia kerrallaan auttaen kuitenkin opiskelijaa ymmärtämään työtehtävän kokonaisuus ja toimintaa määrittävät tekijät. On myös hyvä kertoa, miten käytännön työtehtävät liittyvät tutkinnon perusteisiin. Vastuuta voi lisätä oppimisen edetessä. Työpaikkaohjaajan on hyvä rohkaista opiskelijaa kysymään aina, kun tämä ei ymmärrä jotakin. Erityisesti ammatilliset käsitteet on hyvä avata ja selittää.
Opiskelijan voi olla vaikeaa tuoda esille, ettei hän ymmärrä ohjeistusta. Siksi työpaikkaohjaajan kannattaa varmistaa ohjeiden ymmärtäminen. Kysymyksen ”Ymmärsitkö?” sijaan kannattaa pyytää opiskelijaa kertomaan, kuinka hän aloittaisi työtehtävän. Jos suullinen ohjeistaminen ei tunnu riittävän, kannattaa kokeilla kuvallisia ja kirjallisia ohjeita. Niiden tekemiseen saat apua oppilaitoksen henkilöstöltä.
Palautteen saaminen on oppimisen näkökulmasta merkittävää. Pienikin positiivinen palaute voi olla merkityksellistä opiskelijalle. Työyhteisön kehittävä työote kannustaa opiskelijaa kysymään epäselviä asioita ja antamaan myös palautetta työyhteisölle.
Työpaikkaohjaajan kannattaa keskustella opiskelijan kanssa esimerkiksi seuraavista kysymyksistä:
Selkeäkielisyys ohjaamisessa toimii kaikille, ei vain erityistä tukea tarvitseville. Opiskelija saattaa pystyä antamaan ohjaamiseensa hyviä vinkkejä. Sen vuoksi asioista kannattaa avoimesti keskustella hänen kanssaan. Opiskelijan ohjaukseen on kuitenkin olemassa apuvälineitä, joilla asioiden omaksumista voi helpottaa.
Kirjoittamisen ja lukemisen tueksi:
Ajan ja paikan hahmottamisen tueksi:
Työssäjaksamisen ja keskittymisen tueksi: