Kuinka erityisen tuen tarve voi näkyä työpaikoilla?
Millaisissa asioissa erityisen tuen tarpeet näyttäytyvät?
Kuinka niissä voi opiskelijaa tukea, jotta oppiminen on mahdollista?
Millaisissa asioissa erityisen tuen tarpeet näyttäytyvät?
Kuinka niissä voi opiskelijaa tukea, jotta oppiminen on mahdollista?
Erityisen tuen tarpeet ja tukitoimet ovat hyvin yksilöllisiä. Jokainen opiskelija kuitenkin tarvitsee tukea opettajalta tai ohjaajalta perehdytysvaiheessa, työyhteisöön tutustuttamisessa ja työtehtävissä. Myös työelämän pelisääntöjä, kuten työaikojen noudattamista, on tärkeää kerrata.
Mahdolliset ristiriita- ja ongelmatilanteet kannattaa ottaa välittömästi esille ja selvittää rauhallisesti keskustelemalla opiskelijan kanssa. Yleensä asiat selviävät puhumalla. Työpaikan kannattaa ottaa yhteyttä opetushenkilöstöön, jos mikä tahansa asia jää mietityttämään.
Oppimisvaikeudet ja puutteet perustaidoissa aiheuttavat herkästi alisuoriutumista, osallistumattomuutta sekä oman itsen, omien taitojen ja tilanteiden vähättelyä. Yksilöillä on usein hyvin pitkälle kehitettyjä peittämis- ja hallintastrategioita. Oppimisvaikeuksia omaavilla henkilöillä voi olla kuitenkin monia tietoja ja taitoja sekä erityisosaamista, jotka hautautuvat vaikeuksien ja heikon itsetunnon alle.
Lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet näkyvät siten, että opiskelijalla voi olla pulmia tekstin lukemisessa ja sisällön ymmärtämisessä. Opiskelija voi kokea, että mitään ei jää päähän. Nämä vaikeudet voi näkyä työssä seuraavanlaisesti:
Matematiikan oppimisvaikeudesta on kyse, kun peruslaskutaitojen oppiminen on vaikeaa tai näissä taidoissa on puutteita. Matematiikkaan liittyvät vaikeudet voivat ilmetä vaikeutena ymmärtää matemaattisia merkkejä, kuten sulkuja ja kertomerkkiä, tai ongelmina arvioida lukumääriä tai mittayksiköitä ja niiden välisiä suhteita. Nämä vaikeudet voi näkyä työssä seuraavanlaisesti:
Hahmottamisen vaikeuksilla tarkoitetaan pulmia tulkita ympäristöstä tai kehosta tulevaa tietoa oikein. Opiskelijan voi olla hankalaa arvioida avaruudellisia suhteita tai suuntia tai hahmottaa osista kokonaisuutta. Opiskelija ei välttämättä ymmärrä, milloin useasta pienestä osasta koostuva tehtävä on valmis ja miten palaset liittyvät toisiinsa. Nämä vaikeudet voi näkyä työssä seuraavanlaisesti:
Autismikirjon häiriöllä tarkoitetaan aivojen neurobiologista kehityshäiriötä, joka vaikuttaa siihen, miten ihminen viestii ja on vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja miten hän aistii ja kokee ympäröivän maailman. Kaikki autismikirjoon kuuluvat opiskelijat ja heidän tuen tarpeensa ovat erilaisia. Nämä häiriöt voi näkyä työssä seuraavanlaisesti:
Fyysiset vammat voivat olla moninaisia ja saattavat vaikuttaa työntekoon monella tavalla.
Mielenterveyden häiriöissä ilmenee ongelmia ajattelutoimintojen, tunne-elämän ja käyttäytymisen alueella. Yleisimpiä mielenterveyden häiriöitä ovat masennus, ahdistuneisuus, paniikkihäiriö ja stressireaktio. Mielenterveyden häiriöt voivat vaikuttaa työn kannalta keskisiin yksilön kykyihin. On myös tilanteita, joissa työntekijä sairastaa mielenterveyden häiriötä, mutta vaikutukset työkykyyn ovat hyvin vähäisiä, eivätkä välttämättä ilmene työpaikalla.
Mielenterveyden häiriöiden vaikutukset työkykyyn voivat näkyä esimerkiksi
Työ, jossa työntekijä kokee selviytyvänsä ja viihtyy, voi olla toipumisen kannalta merkittävä voimavara.
ADHD on tarkkaavaisuuden, keskittymisen ja impulsiivisuuden häiriö. ADHD voi näkyä seuraavanlaisesti työssä: