Miten arvoja voi hyödyntää motivoimiseen?
Arvot kuulostaa hienolta sanalta. Jonkun mielestä sanahelinältä. Työelämässä sana on jo tutumpi, johtajat niistä ainakin puhuu. Työntekijät saattavat pohtia miten arvot näkyvät arjessa. Asiakkaalta kysyttäessä hänen arvoistansa, saatat saada vastauksen, ettei hänellä ole mitään arvoja. Hän ei todennäköisesti tunnista mitä se tarkoittaa.
Kun kysyt mitkä asiat sinulle ovat tärkeitä elämässäsi, saat varmasti vastauksia. Kysymys on samasta asiasta. Joskus asiakas voi miettiä voinko sanoa tämän arvoksi. Ikään kuin kysyen ”Onko tämä tarpeeksi hyvä asia arvoksi?” Varsinaisesti vääriä arvoja ei ole. Niiden eettisyyttä voidaan toki pohtia. Joskus meillä on arvot unohtuneet arjessa, niidenkin äärelle on joskus hyvä pysähtyä. Arvomme voi myös muuttua vaikkapa perhe- tai terveydentilasta johtuen.
Jos meitä kehotetaan tekemään jotain, mikä on ehdottomasti arvojamme vastaan, emme todennäköisesti tee sitä. Tai jos teemme, teemme sen varsin vastentahtoisesti, riippuen siitä kuinka pahasti asia on arvojamme vastaan. Työelämässä arvojen ristiriitaisuus aiheuttaa pahaa oloa, tyytymättömyyttä ja työpaikan vaihtoakin. Jokaisella ihmisellä ja työpaikalla on omat arvonsa, me joko hyväksymme ne tai emme. Arvot ohjaavat kaikkea toimintaamme tiedostamatta. Niinhän se on, että todennäköisesti teemme ne asiat ensin ja hyvin, mitkä ovat meille tärkeitä. Toki on muitakin vaikuttavia asioita, mutta pääpiirteittäin pinnistelemme tärkeiden asioiden eteen enemmän.
Jos asiakkaan on vaikea päättää mihin suuntaan lähteä, kokeilkaa ihmeessä arvojen pohdintaa. Liittäkää hänen tavoitteet ja eteneminen hänen arvojen mukaiseksi edes joltain osin, se voi tuottaa asiakkaalle tunteen ” Tätä minä halusinkin. Tämän eteen olen valmis pinnistelemään.”
Kokeile lomakettamme, sen avulla voitte asiakkaan kanssa pohtia arvoja.
Pirkko Louhelainen