Kesän jälkeen meni oma aikansa taas palautella mieleen, kuinka tuo Clevertouch-taulu toimikaan. Yllättävän hyvin sitä asiat unohtuvat loman aikana. Mutta kun vauhtiin taas päästiin, alkoi hankkeen tavoitteiden pohtiminen ja ongelmanratkaisu. Lähtökohtaisestihan tavoitteet eivät ole olleet aivan helposti ratkaistavissa, mutta keinoja on kuitenkin löydetty. Hybridiopetuksen kehittäminen on ollut haastavin kaikista tavoitteista.

Henkilökunta kokeilemassa virtuaalista valkotaulua.

ITK-messuilla olin aktiivisesti kuuntelemassa nimenomaan hybridiopetukseen liittyviä luentoja ja ne kyllä osittain vahvistivat myös koko idean haasteita. Loppusyksystä päädyimme viimeistään siihen, että ulkoisia kameroita on hankittava opetuksen tueksi, jos aiotaan tarjota laadukasta etäopetusta. Itse opetuskokeilut ovat vasta tuloillaan keväällä.

Kaksi henkilöä työskentelee yhdessä näytöllä.

Opetuksen suunnittelu ja valmistelu on ollut osa omaa tehtävääni tässä hankkeessa. Päässäni olin jo valmistellut toimivaa mallia, miten opetusjaksot saisi ”hienosti” toteutettua, mutta Clevertouchin uusimmat päivitykset onnistuivat muuttamaan ensinnäkin valkotaulun toimintaa ja toisekseen pääsy tiettyihin toimintoihin poistui kokonaan. Ideat menivät siis uusiksi.

Keväällä alamme antaa omalle henkilökunnalle koulutuksia, joiden valmisteluun on myös käytetty aikaa jonkin verran. Toivottavasti innokkaita kouluttautujia on tarpeeksi… Innostusta taulun käyttöön on kuitenkin ollut jo syksyn esittelyissä. Koulutusten jälkeen sitten kartoitetaan, olisiko tauluille todellista käyttöä opetuksessa ja sen jälkeen täytyykin sitten todeta, pystyykö laitteen avulla opettamaan, mikäli se ei ole jatkuvasti käytettävissä.

Hankkeen loppusuoraa odotellessa ja hyvää joulua toivotellen!

Valtteri